Pomoc
Jakie są warunki gwarancji na opony ?
Grupa Michelin: Michelin, Kleber, BFGoodrich, Kormoran
Okres gwarancji:
Gwarancja obejmuje użytkowanie Wyrobu do zużycia oryginalnego bieżnika
do poziomu wskaźnika TWI*, po osiągnięciu którego Wyrób uznany jest za
zużyty lub do 10 lat licząc od daty produkcji wyrobu.
*TWI – wskaźnik dopuszczalnego zużycia rzeźby
bieżnika =1,6 mm, umieszczany w kanałach na obwodzie opony, przeznaczony
do wizualnej oceny zużycia opony. Zużycie do wskaźnika TWI = zużycie co
najmniej w jednym miejscu na obwodzie opony.
Warunki rozpatrywania gwarancji:
1. Warunkami rozpatrzenia gwarancji są:
- zgłoszenie reklamacji do serwisu sprzedającego opony,
- dostarczenie reklamowanego Wyrobu,
- przedłożenie dowodu zakupu Wyrobu,
- na żądanie przyjmującego reklamację lub Gwaranta – udostępnienie pojazdu do oceny stanu technicznego przez Gwaranta.
Wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione łącznie.
2. Reklamacje rozpatrywane są w terminie do 30 dni roboczych od dnia zgłoszenia reklamacji w sposób określony w punkcie 1.
3. Od decyzji Gwaranta rozstrzygającej o uznaniu bądź nie uznaniu reklamacji nie służy odwołanie do Gwaranta.
4. Gwarancja nie obejmuje rekompensaty za utratę
czasu, za czasową niesprawność pojazdu, niewygodę oraz związane ze
złożeniem reklamacji niedogodności lub koszty.
5. W przypadku uznania reklamacji dokonuje się wymiany
Wyrobu na fabrycznie nowy, jeżeli wada ujawniła się do 2 lat licząc od
daty sprzedaży wyrobu. Jeżeli wada ujawniła się w późniejszym okresie
następuje częściowe uznanie reklamacji proporcjonalnie do nie zużytej
części bieżnika. W przypadku, gdy Gwarant nie ma możliwości wymiany
Wyrobu na taki sam fabrycznie nowy wskutek zakończenia produkcji Wyrobu,
Klient ma prawo do otrzymania opon o innym bieżniku, w tym samym
rozmiarze lub zwrotu ceny zakupu Wyrobu.
6. Złożenie reklamacji oznacza akceptację warunków gwarancji określonych w niniejszym dokumencie.
Grupa Goodyear: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Dębica, Kelly
1. Gwarancją objęte są wady fizyczne powstałe z
przyczyn tkwiących w oponach, a stanowiące w szczególności wady
wykonawstwa, wady materiałowe lub wady konstrukcyjne o ile ujawnią się
one w ciągu terminu określonego jak niżej:
a) opony osobowe, dostawcze, 4x4 oraz motocyklowe - 5 lat od daty zakupu lub od daty produkcji,
b) opony ciężarowe pod marką Goodyear oraz Dunlop - 4 lata od daty
zakupu lub 5 lat od daty produkcji, gwarancja nie obejmuje opon
starszych niż 8 lat,
c) opony ciężarowe pod marką Sava oraz Fulda - 3 lata od daty zakupu
lub 4 lata od daty produkcji, gwarancja nie obejmuje opon starszych niż 8
lat,
d) opony rolnicze, przemysłowe oraz do prac ziemnych - 5 lat od daty zakupu lub od daty produkcji,
e) opony rolnicze o średnicy osadzenia do 10 cali oraz do wózków
przemysłowych 1 rok od daty zakupu lub 2 lata od daty produkcji,
f) opony bieżnikowane lub usługa bieżnikowania - 3 lata od daty zakupu
lub 4 lata od daty bieżnikowania. Gwarancja nie obejmuje karkasów
starszych niż 7 lat, opon bieżnikowanych przez inne bieżnikownie niż
autoryzowane przez Goodyear oraz opon sprzedanych bezpośrednio przez
Bieżnikownię. Gwarancja nie obejmuje także materiału karkasu Klienta z
usługi bieżnikowania.
2. Zgłoszenia reklamacji należy dokonać w punkcie zakupu opon lub pojazdu (dotyczy pierwszego wyposażenia - OE).
3. Warunkiem rozpatrzenia reklamacji jest:
a) wypełnienie zgłoszenia reklamacyjnego na formularzu opracowanym przez Gwaranta,
b) dostarczenie reklamowanej opony do punktu przyjmującego reklamację,
c) zgłoszenie reklamacji na zakłócenia jazdy (bicie, ściąganie,
wibracje) oraz nierówności na boku niezwłocznie po rozpoczęciu
eksploatacji tj. przy zużyciu opony nie więcej niż 10%,
d) na żądanie przyjmującego reklamację lub Gwaranta - udostępnienie pojazdu do oceny stanu technicznego.
4. Od decyzji Gwaranta rozstrzygającej o uznaniu bądź nie uznaniu reklamacji nie służy odwołanie do Gwaranta.
5. W przypadku nie uznania reklamacji ewentualny zwrot
opon odbywa się na koszt Klienta a ponadto Klient może zostać obciążony
kosztami transportu opon z punktu zakupu opon lub pojazdu do siedziby
Gwaranta.
6. Reklamacja winna być rozpatrzona w ciągu 30 dni roboczych od dnia zgłoszenia reklamacji w sposób określony w punktach 2 i 3.
7. Niniejszą gwarancją nie są objęte jakiekolwiek
opony z nieczytelnym/usuniętym numerem DOT i/lub nr fabrycznym i/lub
datą produkcji, naprawiane, pogłębiane, bieżnikowane poza producentem
oraz opony zużyte poniżej granicznej głębokości bieżnika (opony, których
wskaźniki zużycia - TWI zostały odkryte).
8. Niniejszą gwarancją nie są również objęte opony uszkodzone wskutek m.in.:
a) nieprawidłowego transportu, przechowywania i użytkowania opon,
podczas których opona jest narażona m.in. na: odkształcenia wynikające z
nadmiernych nacisków, uderzeń i udarów, oddziaływania substancji
chemicznych (m.in. kwasów, zasad i innych materiałów żrących, materiałów
ropopochodnych oraz ozonu i wysokich temperatur,
b) używania opon niezgodnie z przeznaczeniem i/lub parametrami technicznymi,
c) nieprawidłowego montażu lub demontażu np. bez użycia pasty
monterskiej, w tym montażu opony na obręcz o niewłaściwym rozmiarze lub
typie, lub na obręcz, która jest uszkodzona i/lub skorodowana oraz
zastosowania podczas montażu dętki, ochraniacza lub zaworu o
nieprawidłowym typie i wymiarze, innym niż zalecane przez producenta,
d) eksploatacji nadmiernie obciążonego pojazdu, powodującej
przekroczenie dopuszczalnej nośności opon i/lub dopuszczalnych nacisków
na osie wyszczególnionych na tabliczce znamionowej pojazdu i dozwolonej
przepisami,
e) jazdy z nadmierną prędkością, nieprawidłowej techniki jazdy a w
szczególności gwałtownego hamowania, przyspieszania i jazdy z
zablokowanymi kołami,
f) niewłaściwego stanu technicznego pojazdu, w tym m.in. nieprawidłowej
geometrii zawieszenia, niewyważenia kół, uszkodzonych lub zużytych
amortyzatorów, poduszek, tulei metalowo-gumowych, sprężyn, resorów,
drążków reakcyjnych i innych elementów zawieszenia a także nieprawidłowo
działających systemów hamulcowych oraz antypoślizgowych (ABS, EBS, ASR,
ESP),
g) eksploatacji opon z nieprawidłowym ciśnieniem wewnętrznym (za wysokim lub zbyt niskim),
h) nadmiernego zużycia wynikającego z eksploatacji pojazdu w
ekstremalnych warunkach drogowych i pogodowych, oraz użycia opon w
zawodach sportowych lub w innych wydarzeniach mających cechy
współzawodnictwa sportowego,
i) przecięcia, przebicia oraz zakleszczenia ciała obcego pomiędzy
kołami bliźniaczymi, stosowania łańcuchów, uderzenia o przeszkodę czołem
bieżnika, barkiem lub bokiem opony, najechaniem na krawężnik, wyrwę w
jezdni, wypadku lub kolizji itp.
j) szybkiego lub nierównomiernego zużycia bieżnika, w tym tzw. „poząbkowania”,
k) odłupania, wyszarpania gumy bieżnika,
l) umyślnego działania powodującego uszkodzenie opony,
m) naturalnego procesu starzenia się gumy.
9. Gwarancja na oponę nie obejmuje rekompensaty za
utratę czasu, za czasową niesprawność pojazdu, niewygodę oraz związane
ze złożeniem reklamacji niedogodności lub koszty.
10. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie
wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień Klienta (wobec
Sprzedawcy) wynikających z niezgodności towaru z umową w oparciu o
Ustawę z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141 z 2002 r.,
poz.1176 z późn. zm.).
Grupa Continental: Continental, Uniroyal, Barum, Semperit, Mabor, PointS, Gislaved
Continental Opony Polska Sp. z o.o. UNIROYAL, SEMPERIT, GISLAVED, VIKING, BARUM
1. COP gwarantuje ze wszystkie nowe opony dostarczone i
oznakowane nazwą firmy Continental lub innym chronionym znakiem
należącym do koncernu Continental wraz z zakodowanym nr DOT i/lub nr
seryjnym są wolne od wad w okresie gwarancyjnym, o którym mowa w pkt.21
pkt.6 i mogą być użytkowane w celach do jakich są przeznaczone.
2. Bieg okresu gwarancyjnego w każdym przypadku nie
może zakończyć się później niż z upływem 60. miesięcy od daty produkcji
oznakowanej z boku opony w numerze DOT lub w numerze seryjnym.
3. Ewentualne reklamacje winy być zgłaszane poprzez
dostarczenie kwestionowanych opon do jednego z upoważnionych przez COP
Punktów Obsługi Gwarancyjnej. Data postawienia opon do dyspozycji Punktu
Obsługi Gwarancyjnej jest równoznaczna z datą rozpoczęcia procedury
reklamacyjnej.
4. Reklamacja będzie rozpatrzona w oparciu o wyniki badania kwestionowanej opony i przedstawionych dokumentów.
5. COP załatwi reklamację na wadliwe opony według własnego uznania tj.:
a) dostarczy opony bez wad lub udzieli odpowiedniej ulgi na zakup nowych opon,
b) zwróci odpowiednią część ceny według obowiązującego w dniu przyjęcia
reklamacji zalecanego cennika COP lub w uzasadnionych przypadkach
całość ceny kupna.
6. Okres gwarancji trwa od daty zakupu nowej opony lub
nowego samochodu udokumentowanej odpowiednim dowodem zakupu do czasu
gdy bieżnik w oponie stanie się płytszy niż 1,6 mm lub osiągnie miejsce
oznaczone TWI.
7. Konsumentom w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z 30.05.1995r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i
wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów
(Dz.U. nr 64 poz.328) przyznaje się w ciągu 12 miesięcy od daty zakupu
nowej opony lub nowego samochodu, o ile nie upłynął jeszcze okres
gwarancyjny ustalony według postanowień pkt.21 i pkt. 6 - rekompensatę
za wadliwą oponę w wysokości 100% ceny.
8. Na wniosek reklamującego COP zrekompensuje kupno dętki i/lub ochraniacza, jeżeli ich uszkodzenie nastąpi w wyniku wady opony.
9. COP nie odpowiada za uszkodzenia wynikające z:
- nieprawidłowego przechowywania opon
- założenia opony na obręcz o nieodpowiednim rozmiarze lub typie, bądź na obręcz, która jest uszkodzona i/lub skorodowana
- użycie nieprawidłowego wymiaru dętki lub zaworu, używania opony niezgodnie z jej przeznaczeniem lub parametrami technicznymi
- uszkodzenia opony w związku z nieprawidłowym montażem lub demontażem
- przedwczesnego lub nieregularnego zużycia spowodowanego złym stanem
technicznym pojazdu (niewyważenie, uszkodzone hamulce, zawieszenie itp.)
- eksploatacji opon z nieodpowiednim ciśnieniem wewnętrznym w
porównaniu ze specyfikacją podaną w instrukcji obsługi i/lub ze
specyfikacją techniczną producenta opon
- mechanicznego lub chemicznego uszkodzenia opon, sportowej eksploatacji opon (wyścigi, rajdy)
- uszkodzenia opony w związku z wystąpieniem innych okoliczności (pożar, wypadek, przegrzanie, siła wyższa, itp.)
- używania opon poniżej dopuszczalnej głębokości bieżnika
- naprawiania opony (wulkanizacja) poza producentem
- przeciążanie pojazdu
- uszkodzenia obcym przedmiotem między dwoma kołami (koła bliźniacze)
10. COP nie pokrywa odszkodowania za straty czasu i
niewygody wynikające z przestoju pojazdu oraz inne szkody będące
następstwem wady opony.
11. Nie podlega reklamacji opona, która nie posiada numeru DOT l/lub numeru seryjnego.
Grupa Bridgestone: Bridgestone, Dayton, Firestone
Bridgestone/Firestone Polska sp. z o.o. zapewnia wysoką jakość opon,
dętek i ochraniaczy i udziela gwarancji według następujących zasad:
1. Gwarancja obejmuje tylko wady i uszkodzenia, które
mogą być przypisane producentom. Inne uszkodzenia spowodowane
niewłaściwym użytkowaniem lub uszkodzeniami mechanicznymi nie będą
rozpatrywane pozytywnie.
2. Ostateczna decyzja uznania reklamacji będzie
podjęta przez reprezentanta Bridgestone/Firestone lub osobę upoważnioną
przez Bridgestone/Firestone.
3. Okres gwarancji dla pełnego zwrotu (wymiana
opony), dla wszystkich produktów wynosi jeden rok od momentu
dostarczenia produktu do klienta. Aby to zapewnić, klient otrzymuje przy
zakupie opony Kartę, którą musi przedłożyć w przypadku reklamacji.
Jeśli opony zakupiono wcześniej niż rok temu, ale nie później niż cztery
lata od momentu produkcji są reklamowane i reklamacja jest uznana,
będzie zastosowana tak zwana metoda częściowego zwrotu pozostającej
grubości bieżnika (ustalonej według zużycia bieżnika). Pozostająca
grubość bieżnika dalej będzie zastąpiona skrótem PGB. Data produkcji
jest oznaczona na boku opony.
4. W przypadku przerwania produkcji reklamowanego produktu, do rozliczeń będzie używany podobny produkt.
5. Reklamacja lub częściowa rekompensata nie obejmuje jakichkolwiek przypadków opisanych poniżej:
- zniszczenie opon spowodowane niewłaściwym użytkowaniem lub przechowywaniem
- opony zużyte poniżej minimalnej głębokości bieżnika (opony, których wskaźniki zużycia zostały odkryte)
- opony, które naprawiano, bieżnikowano, nacinano lub które są ponownie reklamowane
- opony z niewłaściwie wypełnioną Kartą opony
- zniszczenia wynikające ze złej geometrii ustawienia kół, niewyważenia
kół, wadliwych hamulców lub amortyzatorów, niewłaściwego ciśnienia,
nadmiernego obciążenia opon, działania chemikaliów lub oleju, ognia,
używania łańcuchów, wypadku lub kolizji, użycia opon w rajdach lub
innych zawodach, używanie niewłaściwych opon w terenie, jazdy na oponie
bez powietrza, celowego uszkodzenia
- zniszczenia wynikające z uszkodzeń nawierzchni drogi, uszkodzenia wynikające z użycia niewłaściwych lub uszkodzonych felg
6. Rekompensata będzie przeprowadzona według następujących zasad:
- w przypadku uznania reklamacji opony kupionej nie wcześniej niż przed
rokiem rekompensata będzie polegała na wymianie reklamowanej opony na
nową
- w przypadku, gdy reklamacja dotyczy opony zakupionej wcześniej niż
rok temu, ale nie później niż cztery lata od momentu produkcji,
rekompensata będzie dokonana w formie pieniężnej, częściowo według
zużycia bieżnika, tzw. metody PGB
7. Reklamujący jest zobowiązany dostarczyć opony,
dętki lub ochraniacze do punktu serwisowego Bridgestone/Firestone w celu
reklamacji.
8. Opony, dętki lub ochraniacze Bridgestone/Firestone powinny spełniać następujące warunki:
- wszystkie opony, dętki lub ochraniacze firmy Bridgestone/Firestone powinny być odpowiednio dobrane do warunków pracy
- wszystkie opony, dętki lub ochraniacze firmy Bridgestone/Firestone
powinny być montowane przy użyciu przeznaczonych do tego narzędzi i
według odpowiednich schematów
- standardy techniczne, tj. ciśnienie, obciążenie, prędkość oraz inne warunki powinny być zachowane
- w kwestii oznaczenia opon i działania serwisu Klient może konsultować
się ze sprzedawcą lub pracownikiem Bridgestone/Firestone
9. Wszystkie przypadki nie omówione w tym regulaminie gwarancji będą rozpatrywane zgodnie z polskim prawem.
Grupa Pirelli: Pirelli, Ceat, Courier
Firma Pirelli gwarantuje dobrą jakość opony i zapewnia odpowiednie parametry trakcyjne przez cały okres jej eksploatacji w czasie 24 miesięcy od daty zakupu lecz nie dłuzej niż 48 miesięcy od daty produkcji. W okresie gwarancji wszystkie reklamowane opony, w których zostanie stwierdzona wada produkcyjna będą wymieniane na nowe, wolne od wad (uznawane w 10%).
Po upływie okresu gwarancji do okresu 4 lat od daty produkcji - klient
moze uzyskać zwrot częsci ceny ofertowej obowiżującej w dniu zgłoszenia
wady opony lub uzyskać nowy wyrób na zasadach częsciowego rozliczenia
tj:
- za zużytą częśc wyrobu koszty ponosi klient
- za częśc niewykorzystaną do pełnej wartości użytkowej (wskaźnik TWI) koszty ponosi gwarant.
Podstawą ustalenia nalezności jest pozostała średnia wysokość bieznika
opony wynikająca z pomiaru w 3. miejscach na obwodzie. Pomiaru dokonuje
upoważniony pracownik wyznaczony przez producenta.
W przypadku zaistnienia reklamacji, zostanie ona każdorazowo poddana
ocenie autoryzowanego przedstawiciela Pirelli, natomiast ewentualne
reklamacje należy kierować do sprzedawcy.
Opony zostaną wyłączone z postępowania gwarancyjnego w nastepujących przypadkach:
- gdy stwierdzone zostanie celowe usunięcie z opony nr. serii lub numeru indywidualnego.
- gdy stwierdzone zostanie poddanie opony naprawie, bieżnikowaniu, pogłębianiu rowków bięznika.
Zaleca się, aby opony eksploatowane w samochodach osobowych co każde 10 000 km wyważać i przekładać z przedniej osi na tylną z zachowaniem kierunku obrotu kół.
Nokian, Toyo
Producent gwarantuje nienaganną jakość opon Nokian, Toyo i zapewnia
bardzo dobre warunki trakcyjne przez cały okres użytkowania. Zapewnia
rozpatrzenie każdej reklamacji w terminie nie przekraczającym 14 dni od
daty zgłoszenia reklamacji (z wyjątkiem przypadków, gdy opona musi być
badana w laboratorium producenta) i uznania jej, o ile przyczyną była
wada wytwórcza. W przypadku uznania reklamacj i nabywca opon Nokian,
Toyo ma prawo do bezpłatnej wymiany ogumienia na wolne od wad. Gwarancją
nie są objęte opony bez numeru serii oraz w przypadku stwierdzenia:
1. eksploatacji w niebezpiecznych warunkach drogowych
2. uszkodzeń mechanicznych takich jak: przecięcie, przebicie, uszkodzenie w skutek uderzeń o przeszkodę
3. uszkodzenia celowego
4. trwałego uszkodzenia/zużycia w wyniku eksploatacji
przy nieprawidłowej zbieżności kół, niewłaściwym ciśnieniu w oponie,
uszkodzonych obręczach, hamulcach
5. uszkodzeń powstałych w następstwie wypadku
drogowego, niewłaściwego zastosowania opony, zastosowania niewłaściwego
rozmiaru dętki
6. uszkodzeń powstałych na skutek nieprawidłowego montażu i demontażu opon
7. uszkodzeń chemicznych
8. minimalnej głębokości bieżnika mniejszej od TWI
9. naprawiania opon
Gwarancja jest ważna przez okres 36 miesięcy od daty zakupu lub 60 miesięcy od daty produkcji, wyłącznie z dowodem zakupu.
Cooper
Na opony Cooper obowiązuje 2 letnią gwarancja licząc od daty zakupu opon. Reklamację rozpatruje przedstawiciel Firmy Cooper w Polsce. Reklamacje rozpatrywane są w terminie 30 dni roboczych od dnia zgłoszenia reklamacji. Od decyzji Gwaranta (Firmy Cooper) rozstrzygającej o uznaniu bądź nie uznaniu reklamacji, nie służy odwołanie.
Falken, Federal, Firenza, Gislaved, Matador , Metzeler, Minerva, Starfire, Viking, Yokohama, Zeetex
Gwarancji udziela się na 24 miesiące od daty zakupu, jednak do czasu
gdy bieżnik w oponie stanie się płytszy niż 1,6 mm lub osiągnie miejsce
oznaczone wskaźnikiem TWI. Gwarancja obejmuje wyłącznie wady wynikające z
winy producenta. Opona jednostronnie lub częściowo zużyta do wartości
TWI jest traktowana jako całkowicie zużyta i nie podlega gwarancji.
Gwarancją nie są objęte wady spowodowane:
• uszkodzeniem mechanicznym (przebicia, przecięcia),
• nieprawidłową eksploatacją,
• nieprawidłowym montażem,
• złym stanem technicznym pojazdu,
• nieprawidłowym przechowywaniem.
Termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 21 dni od daty dostarczenia
wyrobu do punktu sprzedaży. W przypadku uznania reklamacji, opona
zostanie naprawiona lub wymieniona na wolną od wad z odliczeniem
procentowego zużycia bieżnika.
Postanowienia końcowe
Procedura postępowania w sprawie reklamacji zawarta jest w regulaminie sklepu.
Niesatysfakcjonująca odpowiedź? Napisz do nas.
Informacje o oponach
- Jakie są warunki gwarancji na opony ?
- Tabela indeksów nośności
- O czym informuje etykieta opony ?